Jak se najíst v restauraci jako vegan a bezlepkář a nedávat si jen salát.

20. 6. 2016

Když se někde zmíním o tom, že jsem na bezlepkové dietě, většina lidí nechápe, jak můžu jíst a neumřít hlady. Když se před někým zmíním o tom, že mi ke štěstí a plnému žaludku stačí v podstatě jen ovoce a zelenina, přestávají chápat úplně a obávají se o mé zdraví.

Protože bezlepkovou dietu musím dodržovat stoprocentně, je absence lepku v jídle tím nejdůležitějším kritériem. Když mi před časem ze zdravotních a etických důvodů přestalo vyhovovat konvenční stravování založené na mléce, mase a obilovinách, začala pro mne velká stravovací transformace, která trvá dodnes. Postupně jsem omezila konzumaci sóji, umělých sacharidů, z alkoholu si dám většinou jen víno, omezila jsem konzumaci tuků a základ mého jídelníčku tvoří čerstvé ovoce a zelenina, doplněné o menší množství ostatních potravin.

Jak se najíst jako bezlepkář?

Jak jím doma? 

 
Velmi ráda se chodím bavit s přáteli a ještě raději zajdu na dobrou večeři. Co si ale v restauraci nebo k vínu dát, abych dodržela svoji bezlepkovou dietu a nesklouzávala od veganství k méně zdravé stravě? Konzumovat striktně nesmažené, bezlepkové, bezmléčné a bezmasé večere je téměř nemožné, pokud se nestravujete v restauracích zdravé výživy, a i tam většinou musíte volit mezi kompromisem bez lepku (je tam mléko), bez přemíry sacharidů (variace luštěniny s brambory, například), bez dráždivých aromatických potravin (ve většině jídel je přemíra cibule nebo česneku), bez sójové mouky (tofu si občas dám, produktům ze sójové mouky se snažím vyhnout)?
 

A co si dát dobrého, když jdu ven? 

 
Doma je můj jídelníček snadný. Ráno snídám nejraději ovocné smoothie, svačím ovoce, obědvám vařené sacharidy jako brambory, rýži, občas luštěniny nebo si dám salát, večer a odpoledne se snažím držet zeleniny a zdravých tuků. Nejraději poslední dobou večeřím polévky. Rajčatovou, pórkovou, hráškovou, dýňovou, podle toho, co zrovna doma mám a na co je největší chuť. Když jdu do města, dodržuji stále bezlepkové a veganské kritérium, nicméně ráda si dopřeju i méně zdravé věci, jako třeba smažené jídlo. Mám tak pocit, že nejsem v jídle nijak omezována a přitom mám plnohodnotný jídelníček. Poslední roky vidím kolem nás neuvěřitelný posun, co se stravování týče. Věřím, že čím dál více obchodů a restaurací pomalu vyřadí nezdravé potraviny a zdravé stravování se stane normou, nikoli nadstandardem nebo abnormalitou.
Perfektní smoothie jako snídaně

Jak s jídlem na cestách? 

Když cestuji vlakem, dávám si jako svačinu, snídani i večeři smoothie. UGO bary zná asi každý – kromě čerstvých šťáv a smoothie je zde nově možnost dát si raw tyčinky pro doplnění energie nebo pro pocit, že jídlo koušu.

Pizza – za sebe můžu stoprocentně doporučit pizzu od Honzy, která má certifikaci Labtech, úžasné majitele, kteří dělají práci od srdce a rychlý rozvoz po Brně zdarma. Od nedávna nabízejí i veganskou verzi – která je vždy bohatě zdobená a chutná k nerozeznání od pravé sýrové. Další veganskou pizzu nabízí třeba La Strada, samozřejmé jsou i bezlepkové verze. V La Stradě mimochodem nabízejí i jiná veganská a zároveň bezlepková jídla.

Protože jsem často v Brně, jsem Hradečák a občas zavítám i do Prahy, pár tipů, kam ráda zajdu...

Kromě pizzy a restaurace mohu za sebe v Brně doporučit i Fresh Freaks. Nejedná se o restauraci, ale o bistro. Sedět zde můžete celý den (a psát bakalářku nebo pracovat jako třeba já), prostředí je úžasně moderní, vzdušné a je zde příjemná obsluha. Bez lepku a vegan si můžete dát burger, dortíky nebo quiche. Zároveň nabízí v této kombinaci i výborná polední meníčka. Bistro naleznete na zastávce Antonínská. Pro příjemné posezení večer nebo na kávu pak doporučuji Charakter Bakery – majitelka Saša každý den peče čerstvé pochoutky a často zařazuje do nabídky (která je pouze veganská) i bezlepkové dorty. Bezlepkové palačinky na slano i na sladko si lze vychutnat v Tukaloce. Polední meníčko je fajn ještě v Paradoxu nebo lze kdykoli zaskočit na vynikající falafel s humusem do Klubu cestovatelů. V Hradci, odkud pocházím, vyzkoušejte restauraci Cook and Look. Lepší bezlepkové těstoviny jsem nejedla. A to počítám všechny cesty do Itálie, kde už si kromě zmrzliny odmítám dát v restauraci jakékoli jídlo. Jediná italská kuchyně, která stojí za to, je, když vám vaří pravý Ital :-)

Co si lze dát všude? Sushi. Já miluju nejvíc verzi s avokádem. V čínské a japonské kuchyni jsou výborné i rýžové zeleninové závitky. A jak přesvědčit přátele, abyste se šli najíst zrovna tam, kde se najím i já? Pokud někam přicházím později, samozřejmě se nepřesouváme jen kvůli mně. Najím se prostě doma nebo si k jídlu objednám na malý hlad oříšky nebo olivy, na velký salát nebo třeba hranolky. Pokud se však rozhodujeme kam, mí přátelé patří mezi skvělé a chápající lidi, kteří respektují mé stravování a volíme podnik podle nabídky pro bezlepkáře. Ano, většinou platí, že v levnějších podnicích je horší uhlídat hygienu přípravy jídla a tak je pohodlnější (a obsluha i kuchyně bývá ochotnější) volit lepší podnik.

Všude si lze dát také indickou, thajskou nebo syrovou kuchyni. Současný vzestup raw mi usnadňuje žití a já jsem závislá na raw zuchinni (zkuste určitě Kiwi restauraci v Brně, Secret of raw v Praze – mají výborné kešu sýry a Bistrawveg v Hradci). Když jednou okusíte raw kuchyni, určitě mi dáte za pravdu, že jí nelze nazývat salátem. Ačkoli není ideální kombinovat tolik rostlinných tuků s ovocem a sníst velké množství tuků za den, stoprocentně se budete po raw obědě cítit lépe než po jakémkoli jiném.

Vaše Veronika z Ladybio

Zelenina nade vše